woensdag 22 juni 2022

#Boerenprotest…; omdat als ik blog dan wil ik het ook zelf ervaren hebben. Vroeg vertrekken om achter de stoet aan te rijden. Alles verliep rustig en was in mijn ogen goed georganiseerd. Voor de A1 was het verzamelen en de snelweg op. Net voor Stroe begon de file, en wij besloten om de colonne te verlaten. Overal zagen we tractoren en we werden weer omgeleid de snelweg op richting Stroe😭 alles stond vast en we hadden geen idee waarom. Op onze stoeltjes onder een grote boom maar afwachten. Ik kwam in contact met een student die water studeerde, en vragen werden beantwoord. De politie hield een korte pauze, vriendelijk en ze vertelde dat vanuit het hele land de tractoren dezelfde afslag namen met gevolg dat alles vastliep. Ik sprak een paar jonge mensen werkzaam in de landbouw, en mooi hoe ze de waarheid zagen maar ook dat ze hoopte dat met deze actie mensen eindelijk geraakt zouden worden dat ze zelf ook moeten veranderen en niet onverantwoordelijk blijven nemen. Open gesprekken vanuit kwetsbaarheid, op de snelweg waar alles dichtgeslibd was. Ben nog beduusd van alle indrukken en beelden van het landschap wat zo veranderd is. We hebben uren tussen de tractoren gereden, het waren er enorm veel.Maar wat iemand mij vertelde over het dorp waar ik woon en vrijwel uitgestorven is, is "als de ziel uit het dorp is, gaat het ten onder." Wij mensen zullen moeten veranderen, niemand en zeker geen politiek zal ons helpen, ja helpen elke keer een zondebok aan te wijzen. Om mensen, nationaliteiten tegen elkaar op te zetten. Misschien is dat opnieuw mijn boodschap; wij moeten veranderen, niet langer geloven maar onafhankelijk worden van wat voor organisatie, vereniging, politiek of wat voor geloof dan ook. En natuurlijk liep ik weer een journalist tegen het lijf, de jongeren die ik sprak zagen de realiteit, spraken vanuit hun gevoel, waren intelligenter dan meneer de journalist!😉