woensdag 8 juni 2022

KIND…;

Het onderwerp 'kinderen' raakt me diep. Herinneringen die in flarden voorbij schieten, mijn eigen opvoeding maar zeker ook die van mijn kind. Ik was een eenling, we werden aan de kant geschoven toen we ouders werden. We voldeden niet aan de normen en waarden van de maatschappij. Vooral als moeder vocht ik tegen conditioneringen vanaf de geboorte van ons kind. Een kind communiceert met de moeder, een kind heeft stilte nodig om te groeien, om zichzelf te ontwikkelen. Als ouder mag je sturen als het erom vraagt, maar het kind ontdekt, het vraagt, en de antwoorden ontvangt het op zijn eigen manier. Een kind beloon je, je straft het niet. Als ouder stel je geen eisen aan het kind, ik kreeg het trouwens niet voor elkaar. Een kind tot bloei brengen is samen tot bloei komen, ieder zijn eigen individu. De strijd te vechten tegen de vele conditioneringen vanaf de geboorte door familie, door zorg, artsen, onderwijs heeft vele lessen gegeven. Als ouder geef je kind de vrijheid om te groeien niet tot een mechanische robot op te laten groeien. Onze kinderen zijn onze toekomst, onze grootste uitdaging om dit probleem op te lossen. Het bestaande ouderschap is misschien wel de grootste slavernij in handen van kerk en politiek! Het KIND….